Zaczynając od góry fotela, każdy model powinien posiadać zagłówek. Jest to dosyć mocno istotny element fotela biurowego z kilku względów. Aby odpowiedzieć dlaczego jest tak wymagany należy najpierw nawiązać do dynamicznego siedzenia. Jak już wcześniej wspomnieliśmy aby uzyskać jak największy komfort pracy powinniśmy jak najczęściej zmieniać pozycję podczas pracy. Z tego względu żeby nacisk na jądro kręgu był mniejszy powinnyśmy raz na 5 lub 10 minut odchylić się do pozycji półleżącej i pozostać w niej przez kilkadziesiąt sekund - spowoduje to odciążenie kręgosłupa i chwilowy relaks. O samej pozycji powiemy sobie jeszcze omawiając mechanizm i oparcie. Gdy już się odchylimy i jesteśmy w tej pozycji, to nie posiadając zagłówka odcinek krzyżowo-lędźwiowy oraz piersiowy byłby odciążony ale niestety szyjny musiałby cały czas pracować, a ten odcinek w dużej mierze odpowiada za bóle głowy, zmęczenie czy złe samopoczucie. Często mylnie krąży tez przeświadczenie, że podczas pozycji pionowej, czyli na przykład pisząc coś na komputerze to zagłówek w fotelu biurowym powinien przylegać do głowy użytkownika. Oczywiście są przypadki w których powinien, ale dla zdecydowanej większości osób jednak jest to błędne ustawienie. Zagłówek dodatkowo może być wykonany w wariancie z siatki lub tapicerki - siatkowe są bardziej komfortowe ze względu na większą plastykę, a także lepiej "oddychają".
Kolejna część fotela to oparcie. W
fotelach biurowych
występują na ogół dwa rodzaje oparć – podobnie z resztą jak to ma miejsce przy zagłówkach – siatkowe i tapicerowane. Mówiąc o
ergonomicznych fotelach do biura
to na pewno pierwsze przychodzą na myśl oparcia siatkowe, gdyż ze względu, większej elastyczności lepiej dostosowują się do sylwetki pleców. Kolejnym plusem jest również lepsza wentylacja, co powoduje, ze nie zwiększamy temperatury ciała i mniej się pocimy. Zdecydowana większość modeli posiada odpowiednio wyprofilowane oparcie, aby odpowiednio wspierało kręgosłup. W niektórych modelach występuje możliwość regulacji wysokości oparcia co jest szczególnie pomocne dla osób bardzo wysokich. Kluczowym elementem oparcia jest mechanizm dający możliwość regulacji odcinka lędźwiowego. W zależności od modelu fotela jaki wybierzemy posiadamy kilka różnych regulacji, od bardzo podstawowych po przez zdecydowanie bardziej zaawansowane. Najprostszym rozwiązaniem jest pas wzmacniający odcinek lędźwiowy, który na ogół posiada możliwość ustawienia na odpowiedniej wysokości pleców. Bardziej zaawansowany mechanizm to pas wzmacniający lub „poduszka” z możliwości ustawienia wysokości a także głębokości podparcia.
Fotele biurowe
, które oferują najlepszą regulację podparcia lędźwiowego to modele gdzie regulację głębokości podparcia lędźwiowego możemy ustawić za pomocą ruchomości całego oparcia.
Następnym elementem
ergonomicznego fotela do pracy jest siedzisko
. W większości modeli wykonane jest z pianki pokrytej tkaniną. Rodzajów materiałów jest bardzo dużo, ale pod względem ergonomii znaczenie ma czy tkanina jest zmywalna czy przepuszczająca. Tkaniny zmywalne to na przykład skóra lub skóra ekologiczna i są to materiały zdecydowanie gorsze do wielogodzinnej pracy na fotelu. Siedziska mają różne wymiary i wybierając model dla siebie należy najlepiej sprawdzić osobiście czy szerokość jest odpowiednia. Bardzo ważnym mechanizmem pracującym wraz z siedziskiem jest możliwość regulacji głębokości siedziska. Dostosowanie głębokości do wzrostu jest kluczowe, żeby uda były podparte w jak największej części, a z kolei odległość od krawędzi siedziska do zgięcia kolanowego wynosiła od kilku do kilkunastu centymetrów, dzięki czemu przepływ limfatyczny nie będzie zaburzony.
Jednym z najistotniejszych komponentów
fotela biurowego są mechanizmy
. Oczywiście w każdym modelu jest ich kilka, ale najważniejszym jest mechanizm odpowiadający za możliwość odchylania się fotela. Na rynku występują różne modele i rozwiązania, a do najczęściej spotykanych należą: zawias, multiblok oraz synchroniczny.
Mechanizm synchroniczny
to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, dlatego też to głównie ten mechanizm stosujemy w naszych modelach. Jednak również ten mechanizm występuje w dwóch wariantach. Najczęściej popularny to mechanizm synchroniczny, zwany również synchron pro, który daje
możliwość odchyłu oparcia, regulacji siły oporu
oparcia a także zablokowania w kilku pozycjach od pionowej po półleżącą. Możliwość regulacji siły oparcia może znajdować się z boku fotela i być łatwiejsze do regulacji, lub w modelach nieco bardziej budżetowych pod spodem siedziska. Jako dodatkową opcję w tym mechanizmie możemy jeszcze zastosować
funkcję kąta ujemnego
. Mechanizm z tą funkcją daje możliwość pochylenia oparcia i siedziska do przodu. Taka pozycja podczas pracy i siedzeniu na fotelu biurowym powoduje, że zmniejszają się napięcia międzykręgowe, a część siły nacisku przechodzi na miednice. Drugi rodzaj mechanizmu synchronicznego to mechanizm samo ważący, zwany również synchron self. W tym rozwiązaniu fotel sam automatycznie dostosowuje siłę oporu oparcia do wagi użytkownika.
W ergonomicznych fotelach biurowych istnieje możliwość personalizacji również podstawy fotela czyli bazy i kółek. Bazy na ogół w większości modeli występują pięcioramienne, a wykonane mogą być ze stali pokrytej chromem lub malowanej proszkowo, aluminium oraz nylonu. Wszystkie te podstawy są wykonane z wysokiej jakości materiałów przez co nie ma zbyt dużych różnic w wytrzymałości i trwałości, a główna różnica to aspekt wizualny. Każdy dobry fotel posiada bazę odlewaną, a nie jak to na ogół ma miejsce w produktach z Chin, bazę giętą. Do bazy zamontowane są kółka – osadzone są na trzpieniach, które wchodzą w bazę, przez co ich montaż i demontaż jest bardzo prosty i szybki. Kółka należy przede wszystkim dobrać do rodzaju podłoża jaki posiadamy, dlatego też występują kółka miękkie do twardych powierzchni oraz twarde kółka do miękkich powierzchni.
Ostatnią rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę podczas wyboru
ergonomicznego fotela biurowego jest okres gwarancji, atesty i certyfikaty.
W przypadku dobrych foteli biurowych okres gwarancji na ogół wynosi minimum
60 miesięcy
. Długi okres gwarancji wynika z wysokiej jakości użytych materiałów, które posiadają wszelkie atesty i certyfikaty.
Jeżeli masz pytania lub potrzebujesz pomocy to chętnie pomożemy. Zadzwoń pod numerem
+48 570 570 564
, napisz na
krakow@meblicante.pl
lub wyślij zapytanie przez poniższy formularz.
Z NAMI
Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania, doradzimy, a w razie potrzeby pomożemy podjąć właściwy dla Ciebie wybór.